Klinika reflektorów

Klinika reflektorów

Usługi
Regeneracja Reflektorów

Regeneracja lamp

Regeneracja lamp samochodowych to bardzo dobra alternatywa zastępująca zakup nowej o wiele droższej lampy. Każda lampa po dłuższym czasie użytkowania narażona jest na zniszczenia. Lampy stają się ciemniejsze, matowe lub żółkną, co jest efektem działania czynników atmosferycznych, mocnego słońca, kwaśnych deszczów, soli drogowej oraz piasku, który niszczy zewnętrzną warstwę lampy. Wówczas twoje reflektory nie oświetlają należycie drogi i w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drodze należy poddać je polerowaniu. Niestety wiele firm w Polsce stosuje praktykę tylko polerowania reflektora , przez co szkło a raczej plastik poliwęglan , z którego wykonana jest przednia szyba lampy po 3 – 4 miesiącach znowu żółknie. Jedynym skutecznym zabezpieczeniem reflektora na kilka lat jest polakierowanie powierzchni tak jak jest to robione w fabryce. 

headlights front of sport car CJNB84Q

Jednak nie tylko warstwa zewnętrzna klosza wpływa na jakość wiązki światła wychodzącej z reflektorów twojego samochodu, kolejnym bardzo częstym powodem słabej jakości oświetlenia jest zniszczony, wypalony odbłyśnik który należy regenerować już po kilku latach eksploatacji. Życie reflektorów skracają nieszczelne klosze, przez które do wnętrza lamp dostają się woda, sól i agresywne środki czyszczące stosowane w myjniach, pył i kurz zabrudzający szkło soczewki. Właściciele samochodów niszczą swoje reflektory na własne życzenie, montując mocniejsze żarówki, przez co wypalają się gniazda żarówek i żarników oraz znacznie szybciej niszczy się odbłyśnik lub powstają trwałe zniekształcenia na kloszu. Wszystkie te czynniki  maja wpływ na  ryzyko odmowy dopuszczenia pojazdu do ruchu przez stację diagnostyczną.

Reflektory samochodowe są nie tylko elementem podnoszącym estetykę pojazdów. Przede wszystkim gwarantują bezpieczeństwo jazdy oraz dobrą widoczność na drodze. Polerowanie lamp to tylko jeden z elementów działań, które podejmiemy, by przywrócić im pełną świetność. Czyszczenie lamp samochodowych i renowacja odbłyśników to działania umożliwiające przywrócenie pierwotnych właściwości elementom oświetlenia samochodu unikając dużych wydatków związanych z zakupem nowych reflektorów – zakres usługi każdorazowo dopasowujemy do stanu regenerowanego reflektora, dzięki czemu renowacja lamp samochodowych przynosi najlepsze możliwe efekty.

Nasza regeneracja reflektorów krok po kroku:

  • Demontaż reflektora na miejscu/ wysyłka reflektora/ osobiste dostarczenie lampy przez klienta
  • Wykonanie kosztorysu
  • Konsultacja i akceptacja przez klienta
  • Przystąpienie do pracy/ rozklejenie lampy
  • Odkręcenie soczewki i pozostałych podzespołów
  • Jeśli jest potrzeba przystępujemy do metalizacji odbłyśnika i wewnętrznej części ramek reflektora
  • Oczyszczenie i umycie lampy w wewnątrz i zewnątrz
  • Umycie klosza, jeśli jest bardzo zniszczony to szlifujemy i polerujemy szkło oraz zabezpieczamy warstwą ochronną
  • Składamy lampę
  • Ponownie sklejamy lampę
  • Testujemy szczelność lampy
  • Odbiór osobisty reflektora/ spakowanie i wysyłka do klienta

Czas realizacji usługi regeneracji to max 2 dni robocze, zarówno gdy w grę wchodzi sama regeneracja odbłyśników, jak i kiedy potrzebne jest profesjonalne polerowanie reflektorów czy regeneracja klosza. Przy wysyłaniu reflektorów czas wydłuża się do 3 dni roboczych ze względu na czas doręczenia przez kuriera.

Na wykonane usługi regeneracji reflektorów udzielamy 12-miesięcznej gwarancji .

Regeneracja szkieł

Z czasem wszystkie podzespoły naszego auta ulegają zużyciu. To samo dotyczy kloszy lam samochodowych, które są szczególnie narażone na postępujące procesy starzenia. Zmienne warunki atmosferyczne, kwaśne deszcze, sól drogowa, a także piach. W efekcie strumień światła nie jest tak silny, jak dawniej i rozchodzi się pod zupełnie innym kątem, co znacznie pogarsza widoczność. Alternatywą zakupu nowych i drogich lamp, jest ich szlifowanie, polerowanie i nałożenie warstwy ochronnej. Renowacja lampy przywróci zniszczoną, porysowaną i matową powierzchnię klosza do pierwotnego stanu.

Jak regenerujemy szkła?

Zaczynamy zawsze od demontażu lampy i dokładnego umycia reflektora. Zaschnięte błoto i przyklejone drobne kamyczki musimy delikatnie zeskrobać, tak, aby nie porysować dodatkowo powierzchni klosza. Następnie oceniamy stan reflektorów, zwracając uwagę na wszelkie ryski i poziom zmatowienia. Jeśli widzimy, że klosz również jest w kiepskim stanie od wewnętrznej strony, po konsultacji z klientem taką lampę rozklejamy. Następnie odtłuszczamy lampę. W zależności od uszkodzeń plastiku reflektora, dobieramy startową gradację papieru ściernego i szlifujemy do uzyskania jednolitej powierzchni. To na tym etapie musimy uzyskać gładką powierzchnię, bez śladów uszkodzonej, żółtej powłoki reflektora. Jednak uwaga! Nie należy szlifować bez opamiętania, zbyt mocne punktowe szlifowanie, może doprowadzić do uszkodzenia reflektora, lub zmiany geometrii strumienia świetlnego – efekt całego procesu może być odmienny od zamierzonego.

Płuczemy element, suszymy i nakładamy pastę polerską. Na tym etapie musimy wypolerować reflektory samochodowe do pełnej przejrzystości. Ważnym elementem jest, aby wypolerować reflektory samochodowe za pomocą drobnoziarnistej pasty w celu nadania ostatniego szlifu. Dzięki temu z plastiku zostaną usunięte ostatnie zmatowienia jakie pozostały po papierze ściernym. Ten etap oczywiście wykonujemy maszyną polerską lub nakładką na wiertarkę. Po zakończonym polerowaniu trzeba odtłuścić klosz lampy. Pamiętajmy, że możemy to zrobić dopiero, jeśli reflektor będzie chłodny. Nałożenie środka na gorącą lampę może doprowadzić do jej uszkodzenia, powstania tzw. pajęczynki czyli mikro pęknięć . Ostatnia czynność to zabezpieczenie reflektora specjalną amerykańską powłoką.

Dzięki takiemu zabiegowi znacznie poprawi się nasze bezpieczeństwo,  a nowe – stare lampy będą jak nowe, bez narażenia klienta na dodatkowe koszty kupna nowego klosza.

metalizacja soczewek

Kolejnym częstym powodem słabego świecenia , jest wypalony odbłyśnik soczewki. Niestety żeby to zdiagnozować taką lampę trzeba wymontować z samochodu. Najprostszym sposobem sprawdzenia stanu odbłyśnika jest wyjęcie żarówki / żarnika z gniazda soczewki i popatrzenie przez ten otwór jak wygląda stan soczewki. W idealnym przypadku, odbłyśnik powinien być jak lustro, niestety często spotykamy lampy gdzie warstwy odbijającej praktycznie już nie ma.

Światła zregenerowane świecą z pewnością lepiej niż nowe zamienniki, a w niektórych przypadkach są trwalsze niż oryginalny nowy produkt. Problem zmatowiałych odbłyśników dotyka zarówno starszych jak i nowych samochodów.

Jak przygotować reflektor do metalizacji?

Przygotowanie elementów do metalizacji jest banalnie proste. Pomijamy żmudny etap szlifowania, miedziowania i kolejnego szlifowania. Skraca to zdecydowanie czas realizacji usługi, oraz znacząco ogranicza koszty Bardzo ważne jest przygotowanie odbłyśnika, który musi być idealnie czysty i odtłuszczony. Metalizacja próżniowa polega na napylaniu metalu na elementy wykonane z tworzyw sztucznych. Całość operacji odbywa się w wysokiej próżni, ponieważ w przestrzeni, która nie zawiera powietrza, uzyskuje się duże ilości pary niezmieszanej z resztkami gazu. W efekcie powstaje wypolerowana na wysoki błysk powierzchnia przy użyciu małej ilości energii. Metalizacja próżniowa to nie to samo co metalizacja natryskowa. Oferowana przez nas technologia pozwala uzyskać dużo lepsze i trwalsze efekty.

W niektórych reflektorach nie ma możliwości regeneracji soczewek, ponieważ ze względu na konstrukcję nie można rozebrać ich na części. W takim przypadku powiadomimy Cię o tym jeszcze przed naprawą.

przeróbka reflektorów

Aby zarejestrować samochód w Polsce, musi on spełniać obowiązujące przepisy o dopuszczeniu go do ruchu. W przypadku aut osobowych są one ujednolicone dla większości krajów europejskich, przez co nie ma między nimi różnic technicznych. Jeśli chodzi o auta sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych ruch tam odbywa się po prawej stronie, zatem z samochodami importowanymi zza oceanu nie powinno być problemów, a jednak… Są, chociaż nie tak duże jak w przypadku wersji angielskich.

Przeróbka amerykańskiego oświetlenia jest konieczna, aby samochód mógł pomyślnie przejść badanie techniczne. Podstawowa modyfikacja dotyczy reflektorów przednich,  w USA przednie reflektory samochodu są symetryczne, co oznacza, że oświetlają w równym stopniu prawą i lewą stronę.  W Polsce natomiast oświetlenie przednie musi być asymetryczne – prawy reflektor bardziej doświetla pobocze drogi i wiązka jego światła jest skierowana bardziej do góry. Pamiętać trzeba, że przednie kierunkowskazy w samochodach produkowanych w USA są równocześnie światłami pozycyjnymi, w Polsce oświetlenie to montowane jest oddzielnie. W przypadku kierunkowskazów amerykańskich problemem jest także ich kolor – tylne kierunkowskazy są barwy czerwonej, przednie z kolei koloru białego. U nas kierunkowskazy powinny świecić na pomarańczowo.

Przeróbka lamp angielskich jest konieczna, z powodu konstrukcji samych lamp. Lampy samochodowe, w wersji Angielskiej, mają strumień światła padający na lewo, co na drogach angielskich powoduje oświetlenie pobocza drogi. Natomiast używając te same reflektory na drogach europejskich, najzwyczajniej w świecie oślepiają samochody jadące z naprzeciwka. Po przeróbce reflektorów, strumień światła pada do wewnątrz, co powoduje oświetlanie drogi oraz prawego pobocza, a nie oślepia innych uczestników ruchu, jadących z przeciwnej strony. Kierowca musi pamiętać o przeniesieniu również światła przeciwmgłowego tylnego – to powinno znajdować się po lewej stronie.

Stosujemy najlepsze, sprawdzone technologie. Lampy przednie wyposażamy w soczewki halogenowe, xenonowe , full led w zależności od upodobań klienta. Jeśli chodzi o lampy tylne w wersji USA które nie  posiadają żółtych kierunkowskazów oraz światła przeciwmgłowego, w większości modeli jesteśmy w stanie tak przerobić lampy aby nie było problemu z przeglądem technicznym. Ciągle się rozwijamy, stawiamy na jakość i zadowolenie klienta, zapraszamy do współpracy.

Naprawa świateł LED

Diody LED miały wystarczać na całe życie aut, a niestety psują się już po kilku latach. Jednak nie musicie wydawać kilku tysięcy na nową lampę, gdyż starą często da się uratować.

Diody powinny być trwalsze od tradycyjnej żarówki i tak jest w rzeczywistości, ale w idealnych warunkach. Niestety, nie są one tak odporne na wstrząsy i wilgoć, dlatego zawodzą tak samo często, jeżeli używa się ich w samochodzie. W dodatku lampy diodowe są zwykle tak skonstruowane, że nie da się ich rozebrać i wymienić pojedynczego elementu świecącego. Diody są zresztą mocowane na stałe do płytki zasilającej. Teoretycznie, w przypadku wystąpienia usterki, lampy powinny być wymienione na nowe ale praktycznie nie powinno dziwić takie działanie jak rozklejanie, wymianę zużytego elementu i ponowne sklejenie reflektora. Nie każdą obudowę można rozkleić, a niektóre  trzeba rozciąć.

Sama naprawa nie jest skomplikowana – wystarczy wylutować niedziałającą diodę i zamontować nową. Jednak problem tkwi w doborze diody o takiej samej barwie i jasności, bo wbrew pozorom identycznie wyglądające LED-y mogą inaczej świecić. Istotne jest także odpowiednie przylutowanie diody, szczególnie w przypadku tych mocniejszych, montowanych w światłach do jazdy dziennej. Zawodzą też układy scalone, które są tak delikatne, że może je zniszczyć niewielkie wyładowanie elektrostatyczne. Wymiana samego układu nie wystarczy, trzeba go jeszcze zaprogramować.

Same części do napraw są bardzo tanie, choć ze względu na wąską specjalizację, nie należy się liczyć z wyjątkowo niskimi cenami napraw. Jednak i tak koszt 200–300 zł za naprawę lampy to nawet 10 razy mniej niż kosztuje oryginał.

Spawanie plastików

Regeneracja lamp samochodowych to także naprawa pęknięć i uszkodzonych plastikowych elementów obudowy lampy. Podstawowym warunkiem skutecznego spawania jest odpowiednie dobranie materiału “elektrody”, którym wypełnia się pęknięcie, oraz temperatury spawania. Dzięki temu po ostygnięciu spoina ma właściwości identyczne jak reszta obudowy– taką samą elastyczność, współczynnik rozszerzalności cieplnej.

Jak wygląda przygotowanie do spawania?  Najpierw przed naprawą warto poszukać nazwy materiału na lampie i przygotować odpowiednie spoiwo. W lampach najczęściej jest to spoiwo do plastiku PC- poliwęglan w postaci pasków lub trójkąta. Po obejrzeniu pęknięcia i usunięcia z okolic wszelkich nierówności, grotem grzałki (zbliżonej wyglądem do lutownicy) wykonuje się wzdłuż pęknięcia bruzdę o szerokości 3-4 mm. Następnie wprowadza się w nią płynne tworzywo, powstające w wyniku podgrzewania plastikowej “elektrody” gorącym powietrzem. Po ostygnięciu tworzywa łączącego części pękniętego elementu jego nadmiar szlifuje się, zupełnie tak samo jak po spawaniu metalu.  

Dzięki takiemu zabiegowi, zaś możemy zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych na kupnie nowej lampy, czy samej obudowy.